Responsive

Wat is responsive design?

Een responsive design houdt in dat een website zo is gemaakt, dat alle content zoals afbeeldingen, teksten, etc. optimaal worden getoond op diverse schermformaten. Bijvoorbeeld op een desktop wordt de website in zijn volledige breedte getoond, maar wanneer de zelfde website op een smartphone wordt geopend past de website zich grafisch aan zodat de inhoud optimaal wordt getoond op een kleiner scherm. Het is dus erg belangrijk om een website responsive te maken. Het mobiel internetgebruik stijgt ieder jaar wereldwijd en ook in Nederland. Desondanks zijn er veel bedrijven, die hun websitebezoekers nog niet een optimale online beleving bieden middels een responsive website. 

We weten allemaal dat Google een belangrijke speler is in de zoekmachine wereld en heeft dan ook wereldwijd het grootste marktaandeel.

 





Maar waarom houdt Google van responsive design?
Google beveelt responsive design aan, wanneer dit mogelijk is. En met Googles reusachtige marktaandeel kan je dit advies moeilijk links laten liggen. Om mee te beginnen is het voor Google efficienter om één website te indexeren met één website adres. Wanneer een bedrijf een mobiele website en een desktop website heeft, hebben deze vaak een ander website adres.
Een betere online ervaring
Het aller belangrijkste punt waarom Google van responsive houdt is, dat het zorgt voor een betere online ervaring van de gebruiker. En niets is zo belangrijk voor Google om een bezoeker, die van hun zoekmachine gebruik maakt naar een zo kwalitatief mogelijke website door te linken. 

 

Google geeft dan ook strafpunten op vindbaarheid in hun zoekmachine wanneer de website technisch slecht op orde is. Dit geldt tevens voor zowel mobiel als desktop.